Når havundersøgelsesskibet Jákup Sverri stævner ud fra havnen i Torshavn, får det ikke fiskene til at flygte af forskrækkelse. Ifølge en række uvildige undervands-støjmålinger er skibet nemlig med stor sandsynlighed det mest støjsvage i verden.
Skibet er bygget i henhold til den såkaldte Silent-R klasse, hvor skibets design, skrog, propel, motorer og det samlede udstyr er sammensat således, at det giver minimal undervandsstøj og samtidig opnår optimal performance og præcision i forbindelse med havundersøgelser. Og det er nødvendigt. Jákup Sverri er nemlig essentielt for det færøske fiskeri og derfor den færøske økonomi.
”Jákup Sverri bruges til at tage vandprøver og bundprøver, lave seismiske undersøgelser og undersøge fiskebestanden i havet omkring Færøerne. Det er vigtig viden at få kortlagt – fx når Færøernes fiskekvoter skal fastsættes,” fortæller Richard Mortensen, head of sales and procurement hos MEST.
Tog to år at bygge
Det var det færøske fiskeriministerium, der for to år siden ville have erstattet et over 30 år gammelt havundersøgelsesskib. MEST er Færøernes største værft og beskæftiger 210 personer på Færøerne og 280 personer i koncernen. Men det er hverken en nem eller billig opgave at lave verdens mest støjsvage havundersøgelsesskib. Kontraktsummen lød på 277 mio. kr., og det har taget to år at bygge. Ét år om at bygge skroget i Litauen og ét år om at færdiggøre skibet ved MEST Shipyard på Færøerne.
I store og komplicerede projekter er det ganske normalt, at køberen kræver betalingsgarantier fra leverandøren. Rederiets bank ville gerne hjælpe MEST med garantierne, men projektets størrelse gjorde, at de ønskede at få dækket noget af risikoen. EKF er eksportkredit for hele rigsfællesskabet og kunne derfor træde til med en kaution, der gjorde projektet til virkelighed:
”Projektets omfang gjorde, at fiskeriministeriet gerne ville have garantier for at kunne få deres forudbetalinger til MEST tilbage, hvis noget i leverancen skulle gå galt. Vores bank ville gerne deltage, men ville også gerne have lempet risikoen. Her er vi rigtig glade for, at EKF kunne træde til. Med EKF på sidelinjen kunne vi stille med et tilbud, der sikrede os ordren foran de andre tilbudsgivere,” siger Richard Mortensen.

Kom med om bord på Jákup Sverri
