I midten af 1960’erne gik ægproducenterne Kristen og Kjeld Skov rundt og var utilfredse med luftkvaliteten i deres stalde. De kunne ikke finde ventilationsanlæg, der kunne sikre indeklimaet i stalde af deres størrelsesorden. Der var ikke andet for end at tage arbejdshandskerne på og producere anlæggene selv.
Det blev starten på virksomheden SKOV i Glyngøre, der i dag er blandt verdens førende på deres felt og leverer ventilationsanlæg og komplette farm management-systemer, der kan kontrollere flere stalde fra centralt hold.
”Der er sket meget siden 1960’erne. Vi har udviklet nye systemer og produkter og er i dag blandt verdens førende leverandører af farm management-systemer. Vi kan levere komplette digitale løsninger, der hjælper vores kunder med at forbedre dyrevelfærden og produktiviteten, og vi kan være med lige fra udvikling og tests til produktion og uddannelse af brugere,” fortæller SKOVs administrerende direktør, Jørgen Yde Jensen.
En af de ting, SKOV gør bedre end konkurrenterne, er at tænke i systemer og tilbyde kunderne komplette løsninger bestående af mekaniske komponenter og avancerede styresystemer.
”En landmand kan koble alle sine staldsystemer op online, og så kan han sidde ved sit skrivebord og styre klimaet i alle sine stalde. Samtidig er vores løsninger nogle af de mest energieffektive på markedet og er derfor billigere at drive.”
Finansiering som nøgle til salg
SKOVs løsninger er så efterspurgte, at de i dag eksporteres til over 80 lande.
Glyngøre-virksomheden har datter-selskaber i Thailand og Kina, og der er flere lande på tegnebrættet, bl.a. USA og Rusland. I 2018 steg årets omsætning med 22 pct. til 835 mio. kr., og der er håb om fortsat vækst i de kommende år.
”Vi ser positivt på fremtiden, for fødevarebranchen er i konstant vækst. Verdens befolkning stiger og bliver rigere, og det øger efterspørgslen efter fødevarer og specielt animalsk produktion. Derfor er vores marked stort”, fortæller Jørgen Yde Jensen.
På de store markeder er konkurrencen dog ofte lige så stor som potentialet, og det er netop her, EKF kommer ind i billedet.
Når der er mange om buddet, kan en finansieringsløsning fra EKF nemlig være afgørende for, om den udenlandske kunde vælger at placere ordren hos den danske virksomhed.
”Jeg tror faktisk, at vi er en af de virksomheder, der arbejder mest proaktivt med EKF-finansiering. Vi har konkret materiale om EKF og træner salgsorganisationen i, at de kan hive EKF-finansieringen op af tasken, hvis der bliver brug for det. Vi tilbyder ikke finansieringen som det første, men hvis der bliver brug for den i løbet af salgsprocessen, skal alle være uddannede i at kunne tilbyde den.”
Sælgerne hos SKOV har flere gange været ude for, at finansieringen har været tungen på vægtskålen. Især på eksotiske markeder, hvor finansieringsomkostningerne er dyre, er EKF’s konkurrencedygtige finansiering god at have med.
”Vi lavede på et tidspunkt et salg til en kunde i Peru, hvor vores sælger oplevede, at en af vores amerikanske konkurrenter havde tilbudt kunden et års finansiering. Det tilbud sad vores peruvianske kunde og viftede med og spurgte, hvorfor de skulle vælge SKOV. Her kunne vores sælger så trække halvandet års finansiering fra EKF op af tasken, og det sikrede os salget,” fortæller Jørgen Yde Jensen.

Giv din kunde langfristet kredit med garanti for at få dine penge
