Landevurdering

EKF’s vurdering af risiko ved eksport til Ukraine


Risikoklasse

Risikoklassen afspejler risikoen for, at en køber ikke kan betale på grund af politiske risici i landet. Jo højere tallet er, des højere er risikoen.
 

 

 

EKF's dækningspolitik

 

Kredittid
/Køber
Garantier uden kredittid Op til 1 år 1-5 år Over 5 år
Offentlig køber EKF accepterer ikke offentlige købere
Privat køber EKF accepterer ikke risiko på private købere i landet – se under Banker om eventuel mulighed for dækning via bankmarkedet
Bank

EKF accepterer kun særligt stærke banker i op til 2 år

EKF har særlige dækningsvilkår i landet – kontakt EKF

​EKF accepterer ikke risiko på banker i landet på kredittider længere end 2 år

Vekselfinansiering: Ikke godkendt

Garantier i lokal valuta: Ikke vurderet - Kontakt EKF
 

 

Ukraine – oligarker spænder ben for økonomisk udvikling

 
Denne artikel er bragt i Jyllands-Posten den 7. december 2018.
 
To folkelige opstande på mindre end 15 år. En splittet befolkning. En geografisk beliggenhed, der gør landet til kastebold i magtkampen mellem Rusland og Vesten. Og et kommercielt klima på niveau med Zimbabwe og Ækvatorialguinea. Ukraine har tidligere været et land med stort potentiale for dansk eksport. Men den politiske og geopolitiske risiko har spændt ben for den danske eksport. 
 
Håbet om bedre tider var ellers stort efter opstanden på Maidan-pladsen i 2014. Det var dels et opgør med landets tårnhøje korruption og dels et opgør om udenrigspolitikken.

For da Sovjetunionen kollapsede, greb en lille flok økonomiske og politiske entreprenører mulighederne i forbindelse med Ukraines omstilling fra planøkonomi til markedsøkonomi. Olie og gas, elektricitet, metalindustri, landbrug, banker, transport domineres nu ifølge Verdensbanken af ca. 1 pct. af landets private virksomheder, men tæller ca. 25 pct. af landets virksomhedsaktiver. Og allerede et årti efter selvstændigheden stod det klart, at oligarkerne ikke bare var blevet styrtende rige – det var de facto også dem, der sad på den politiske magt. Gennem deres ejerskab af medierne og i kraft af deres rolle som stiftere af politiske partier fik de afgørende politisk indflydelse.

Geopolitik og nationalitetsfølelse
I slutningen af 2014 røg låget af trykkogeren. De voldsomme sammenstød på Kievs Maidan-plads var et opgør med den ekstremt korrupte præsident Yanokovich, der måtte flygte over hals og hoved efter skud mod demonstranterne. Men det handlede i høj grad også om, at Yanokovich først sagde ja til en associeringsaftale med EU, for så i sidste øjeblik at vende 180 grader og indgå en aftale med Rusland.

I stedet for Yanokovich kom en broget flok af demokratiforkæmpere og oligarkkontrollerede politikere til magten – dog alle på en provestlig og anti-russisk platform. Kort efter fulgte derfor Ruslands annektering af Krim og udbruddet af borgerkrig i Ukraines sydøstlige regioner.

Ukraine er fortsat fanget i en udmattelseskrig med Rusland, der dog nægter at have direkte involvering. Men der er næppe tvivl om, at Rusland ikke har tænkt sig at ændre politik foreløbigt, for Kreml vurderer et pro-russisk Ukraine som en vital national interesse. Men Ukraines oligarkiske system forhindrer i ligeså høj grad, at landet kommer på fode igen. Det er skidt for Ukraines almindelige befolkning og for udsigten til, at Ukraine igen bliver et attraktivt eksportmarked for danske eksportører.

2019 et skæbneår
I 2014-15 gik økonomien hastigt ned ad bakke, da BNP’et faldt med 15 procent. Den Internationale Valutafond, IMF trådte til i 2015 med et treårigt nødlån. Det var tredje gang, at IMF måtte redde landet siden år 2000. Men kun halvdelen af lånet er blevet udbetalt. For en vigtig betingelse for lånet var bekæmpelse af korruptionen i landet.
Netop korruptionsbekæmpelse og dermed et opgør med oligarkernes jerngreb er afgørende for at udløse Ukraines økonomiske potentiale. Men politikerne har været fodslæbende, og det har siden fået IMF til at holde pengene tilbage.

I oktober 2018 fik Ukraine lovning på endnu en økonomisk redningspakke fra IMF, fordi landet reelt er ude at stand til at betale sind udlandsgæld. Uden IMF vil Ukraine derfor gå bankerot i 2019. IMF-kravene er gamle kendinge; offentlige besparelser og indførelse af en antikorruptionsdomstol. Gennemførelsen kompliceres dog af præsidentvalget til marts og parlamentsvalget i oktober 2019. Valgene mindsker politikernes appetit på flere sociale nedskæringer og på et opgør med oligarkerne, der kan afgøre deres politiske liv.
 
Valgene i 2019 kan derfor blive et vigtigt pejlemærke for, om Ukraine er på vej mod at blive et vestligt demokrati, eller om det fortsat er mest i familie med Rusland.
 

Generelle forudsætninger for EKF's risikovurderinger
Denne information beskriver EKF’s vejledende landepolitik på udgivelsestidspunktet. Beskrivelsen er uden forpligtelser for EKF med hensyn til konkrete ansøgninger om eksportkreditgarantier. Før der disponeres på baggrund af dette materiale, opfordres virksomheden derfor til at indhente nærmere rådgivning hos EKF.

Gå direkte til land

Peter Toft

Få mere information om landet

Kontakt EKF's analytiker:
Peter Toft
+45 35 46 26 53

Gå direkte til land

Index for robots