Landevurdering

EKF’s vurdering af risiko ved eksport til Mongoliet


Risikoklasse

Risikoklassen afspejler risikoen for, at en køber ikke kan betale på grund af politiske risici i landet. Jo højere tallet er, des højere er risikoen.
 

 

 

EKF's dækningspolitik

 

Kredittid
/Køber
Garantier uden kredittid Op til 1 år 1-5 år Over 5 år
Offentlig køber EKF accepterer garantier fra Finansministeriet, mens vi vurderer andre offentlige købere konkret.
Privat køber EKF accepterer kun stærke købere svarende til B* EKF accepterer kun meget stærke købere svarende til BB*
Bank EKF kan godkende kreditværdige banker.

Vekselfinansiering: Ikke godkendt

Garantier i lokal valuta: Ikke vurderet - Kontakt EKF
 

 

Generelle forudsætninger for EKF's risikovurderinger
Denne information beskriver EKF’s vejledende landepolitik på udgivelsestidspunktet. Beskrivelsen er uden forpligtelser for EKF med hensyn til konkrete ansøgninger om eksportkreditgarantier. Før der disponeres på baggrund af dette materiale, opfordres virksomheden derfor til at indhente nærmere rådgivning hos EKF.

Mongoliet – ungt demokrati på økonomisk rutsjebanetur

Mongoliets enstrengede økonomi har været på rutsjebanetur på grund af svingende råstofpriser. Landet har dog stort potentiale og kan være på vej ud af dårlige tider.

Denne artikel er bragt i Jyllands-Posten 26. april 2018.
 
Et håndslag og en underskrevet kontrakt er en lukket aftale, vil de fleste vestlige forretningsfolk mene. Sådan er det dog ikke altid i Mongoliet. Her er der talrige eksempler på, at man med politisk magt har forsøgt at genåbne aftaler med udenlandske virksomheder. Det er ikke god reklame for internationale investorer, og internationale investeringer er præcis, hvad Mongoliet har brug for.
 
Landet er rigt på råstoffer og har et betydeligt potentiale inden for især minedrift. Der er store uudnyttede råstof-ressourcer, bl.a. én af verdens største kobberårer, og med masser af vind- og solrige dage er der gode muligheder inden for grøn energi. Økonomiske rutsjebaneture og et mudret kommercielt landskab stikker dog en kæp i hjulet på udviklingen, men især økonomien kan være ved at vende.

Skrøbelig økonomi
Mongoliets økonomi er helt afhængig af eksport af kul og kobber – og af efterspørgslen fra nabolandet Kina. 76 pct. af eksporten består af råstoffer, og det er ikke optimalt, for verdenspriserne svinger. Afhængigheden af Kina, der aftager ca. 84 pct. af eksporten, er heller ikke optimal.
 
En så skrøbelig økonomi kræver opsparing til dårlige tider, og det har mongolerne ikke været dygtige til. I starten af 2010’erne, da råstofpriserne var rekordhøje, buldrede økonomien afsted. Væksten styrtdykkede dog i takt med faldende råstofpriser, og i 2017 var økonomien på sammenbruddets rand.

Gennem de gode år var regeringen på shopping med betydelig import af udstyr og låntagning for at udvikle mineindustrien, infrastrukturen og opbygge velfærd. Det resulterede i en betragtelig offentlig gæld, og i marts 2017 var Mongoliet løbet tør for hård valuta og kunne ikke servicere sine udenlandske gældsforpligtelser uden hjælp.
 
Den Internationale Valutafond (IMF) kom på banen med et hjælpeprogram, og det går foreløbig godt. Den økonomiske vækst er tiltagende, godt hjulpet af, at priserne på kul og kobber er steget mere end ventet. En stabiliseret økonomi og IMF’s tilstedeværelse gavner også investortilliden.
 
Ungt demokrati skal vise ansvarlighed
Et andet lyspunkt er udbygningen af Oyu Tolgoi, en enorm kobber- og guldmine. Når den kommer i drift, forventes Mongoliet at kunne øge eksportmængden til et niveau, hvor valutaindtægterne rækker til, at landet også kan stå imod i nedgangstider – bl.a. ved at opbygge opsparing. Opsparing i en statsfond kræver dog politisk ansvarlighed, og det kan blive en udfordring.
 
Mongoliet blev demokratiseret i 1990’erne som den eneste af de tidligere Sovjet-satellitstater i Centralasien og har i dag et fungerende, men dog ungt demokrati. Politisk er landet overordnet stabilt, og der har været flere fredelige magtskifter siden 1990. Den politiske scene er dog omskiftelig og præget af korruption, politisk opportunisme og hyppige regeringsskift snarere end partidisciplin og langsigtet ideologi. Domstolene er ikke reelt uafhængige, og det skaber et ugennemskueligt kommercielt klima.
 
Spændende land med stort potentiale
Alligevel er Mongoliet et land med enormt potentiale, også for danske virksomheder. Der skal bygges miner til at udnytte mineralrigdommene, el-nettet og infrastrukturen har behov for udbygning, og der er gode muligheder for produktion og eksport af grøn energi.
 
Derudover er det et charmerende land med en smuk og barsk natur. Indtil videre har turisme i Mongoliet kun været for eventyrerne, men en moderne turismeinfrastruktur kunne lokke flere til. Mongoliet har desuden et tilbage-stående landbrug præget af nomadehyrder, hvis kvægflokke græsser på de vidtstrakte stepper. Øget turisme og et moderniseret landbrug ville være et vigtigt skridt for at diversificere økonomien.
 

Gå direkte til land

Peter Toft

Få mere information om landet

Kontakt EKF's analytiker:
Peter Toft
+45 35 46 26 53

Gå direkte til land

Index for robots